GUEST - make hospitality work
u bevindt zich hier: - trends

Trends

2009. Een jaar vol met nieuwe kansen en ontwikkelingen. Zetten de huidige ontwikkelingen in de financiële werelden door? Zal de overheid zwichten voor de kritiek op het rookverbod? Hoeveel tijd hebben we nog om te genieten? Over een jaar kan de balans weer worden opgemaakt, maar tot die tijd hebben we de kans onze toekomst vorm te geven.

Wat staat ons te wachten? In die vraag kan inzicht gegeven worden door met een kritisch oog naar de markt te kijken en trends te signaleren. GUEST heeft voor u een overzicht gemaakt met de tien belangrijkste trends. Bekijk 2009 door de ogen van de consultant en wellicht treft u een interessante ontwikkeling waar u inspiratie uit put en uw voordeel uit kunt halen.

1    Veranderend eet- en koopgedrag
Als gevolg van het toenemende aantal ouderen, ontwikkelingen m.b.t. huishoudens (meer en kleinere) stijgt de vraag naar luxe en gemakkelijk te bereiden producten, zoals maaltijdcomponenten, kant-en-klaar-producten et cetera. Supermarkten als Albert Heijn spelen hier al op in met een uitgebreid assortiment van “to-go” maaltijden. Gezien de ontwikkelingen die aan de basis van deze trend liggen doet de ondernemer er goed aan deze trend in acht te nemen en ten volle te benutten.

2    Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) & Positief Ondernemen (PO)
Voor 2009 zien we veel ontwikkelingen op gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Denk aan zuinige minibarsystemen, inkopen van `eerlijke` producten, duurzaam personeelsmanagement, schenkingen aan goede doelen, et cetera. Het is een markt die zicht snel ontwikkelt door een groeiende vraag vanuit ondernemers naar verantwoorde producten en diensten. GUEST gelooft in de potentie van Positief Ondernemen. PO geeft, net als MVO, een positieve blik op ondernemen, echter zonder het rendement uit het oog te verliezen. Omdat PO wel vanuit verschillende perspectieven (ondernemer, consument, ecologisch maar ook kapitalistisch) te rechtvaardigen is, heeft PO volgens ons de toekomst.

3    Techniek vs. Mens
Het is in het belang van de ondernemer om mee te gaan met ontwikkelingen op technisch gebied. Productontwikkelaars bieden volop producten aan die een extra dimensie toe kunnen voegen aan zowel horeca als zorg als elke andere branche. Denk hierbij aan computers om een drankje te bestellen, met je mobieltje een bestelling afrekenen of een PMS volledig gekoppeld aan het internet.  

4    Geen tijd voor vrije tijd
Doordat de hoeveelheid vrije tijd per inwoner in Nederland de laatste jaren is afgenomen en het aanbod in de vrijetijdsbesteding is gegroeid, maken consumenten meer overwogen keuzes. Hierdoor neemt de onderlinge concurrentie tussen aanbieders toe. De consument wil zijn vrije tijd optimaal invullen. Dit betekent voor de ondernemer dat hij gasten naar zich toe moet trekken door zich te differentiëren van de concurrentie. Inspelen op beleving en welbevinden is de manier om dit onderscheid aan te brengen.

5    Kwaliteit van het leven
In een welvarende, vergrijzende samenleving is er veel aandacht voor gezondheid en vitaliteit. De vraag naar verantwoord bewegen, goede en gezonde voeding en ontspanning neemt daardoor toe in Nederland.

6    Alles-in-één-concepten
Alles-in-één-concepten zijn aan een opmars bezig. In meerdere branches duikt dit fenomeen op en de zorg is daar maar één voorbeeld van. Restaurant, bar, winkel en receptie zijn in één ruimte ondergebracht. In verschillende ziekenhuizen zijn al horecaconcepten aanwezig, verzorgd door professionele cateraars. Een volledig gecombineerd horecaconcept geeft invulling aan de wensen van verschillende doelgroepen.

7    Crisis als test voor ondernemerschap

Er zijn volop mogelijkheden voor creatieve ondernemers in tijden van onzekerheid. Er moet geroeid worden met de riemen die we hebben, waardoor dan juist de creativiteit op verschillende manieren tot uiting komt. Voor restaurants zijn goedkope voordeelmenu’s een mogelijkheid de crisis het hoofd te bieden, terwijl luxe broodjeszaken naast hun dure broodjes ook goedkope broodjes gaan verkopen.

8    Rookverbod of Rookgenot?
Hoewel voor sommige MKB’s het rookverbod op korte termijn ongewenst was, biedt het ook mogelijkheden. De `buitenrookcultuur` die is opgekomen door de mensen die toch geen afstand van hun rokertje kunnen doen, blaast weer leven in het terras. Producten als de Super Smoker, asbakken voor buiten of interieur voor rookruimtes worden geïntroduceerd. Kortom, het rookverbod biedt mogelijkheden voor de ondernemer om zich te onderscheiden van de concurrentie.

9    Terug naar de keuken
Mede dankzij de kredietcrisis, maar ook zeker door de opkomst van “food” als hobby, is thuis eten weer “in”. Dit kan op twee manieren worden opgevat: Er wordt thuis gegeten om geld te besparen. Thuis eten neemt hier de plaats in van een restaurantbezoek. Maar ook bij speciale gelegenheden is thuis eten erg in trek. Wat is er nu gezelliger dan een romantisch, zelfgemaakt driegangendiner bij kaarslicht bij het knusse haardvuur in de woonkamer?

10    Van service naar gastvrijheid
Veel gebruikt, uit de context gehaald, geroemd, een streven, een missie, maar ook toch te vaak onderschat: gastvrijheid. Van een oprechte welkomstgroet tot klantenservice, van koekje bij de koffie tot mindervalide voorzieningen, van een glimlach tot emotie, gastvrijheid zit hem in de kleine dingen, niet alleen in het leveren van goede service.

GUEST houdt alle ontwikkelingen nauwlettend voor u als opdrachtgever in de gaten. Niet alleen omdat dit bij onze vakkennis hoort, maar ook omdat het onze passie is. Ziet u kansen in deze trends of vraagt u zich af hoe uw organisatie het beste op deze ontwikkelingen in kan spelen? Neem dan een keer vrijblijvend contact met ons op.